Indeklima kontor

Forringer dårlig luftkvalitet jeres ellers effektive arbejdsmiljø?

Indeklima kontor – Undgå et luftforurenet epicenter

I Danmark bruger vi i gennemsnit 80-90 % af vores tid indendørs. Kontormedarbejderen trækker den statistik i vejret.

Som kontoransatte tilbringer vi størstedelen af døgnets timer i diverse indemiljøer – på arbejdspladsen og i hjemmet m.v. Her indånder vi syv til otte liter luft i minuttet.

Kvaliteten af den luft, vi indånder på jobbet, er afgørende for vores evne til at præstere og – dermed – produktiviteten. Dårlig luftkvalitet fører til usunde arbejdsmiljøer. Arbejdstilsynet og Styrelsen For Patientsikkerhed understreger derfor, at luftforurening er en af de væsentligste og hyppigste årsager til et dårligt indeklima i kontormiljøer.

Alle virksomheder har pligt til at sikre et godt arbejdsmiljø og indeklima – uanset branche og størrelse.

Er I ajour?

Arbejdsmiljø – Bestemmer luftkvaliteten jeres stress- og sygefraværstal?

Kontormiljøer med et luftforurenet indeklima har ugunstige konsekvenser for medarbejder og bundlinje. Det er forretningsskadeligt.

Når kontormedarbejderen opholder sig i luftforurenede lokaler, er der grobund for en palet af sundhedsskadelige indeklimagener. Du risikerer at løbe ind i:

  • Hovedpine
  • Træthed
  • Røde, kløende og/eller vandede øjne
  • Løbende eller tilstoppet næse
  • Snue, nys og/eller nyseture
  • Hoste og/eller åndenød
  • Lysfølsomhed
  • Allergiske reaktioner i øjne, næse og svælg – særligt fra pollen
  • Astmaanfald
  • Influenzalignende tilstande
  • Kroniske sygdomme

Symptomer af ovenstående karakter øger smitterisikoen og sygefraværet på kontoret. Medarbejderens motivation, velvære og effektivitet daler. Det skaber usikkerhed. Arbejdspladsen kan opleves som utryg. Stress bliver en tiltagende faktor. Og den psykiske trivsel står for skud.

Modsvaret er et godt indeklima med ren og sund luft. Dét giver et positivt afkast.

    Hvad forårsager luftforurening og dårligt indeklima i jeres kontormiljø?

    Forurenet luft i kontorlokaler indeholder oftest flere af følgende:

    • Luftbårne bakterier, vira og toksiner
    • Skadelige partikler, allergener, enzymer og proteiner
    • Kemisk afgasning fra maling, møbler, tekstiler, byggematerialer samt printere og kopimaskiner
    • Støvpartikler og husstøvmider
    • Pollen
    • Skimmelsvampevækst
    • Os og røg fra køkken eller kantine
    • Dårlig og ubehagelig lugt

    “Vores medarbejdere oplever et markant bedre indeklima nu, sammenlignet med før. En nattevagt, der har allergi, fortæller at øjnene ikke længere løber i vand. Andre medarbejder fortæller, ad de ikke længere oplever tør hud og tørre læber, og at de ikke længere har hovedpine så ofte eller i samme grad som før.”

    Jane Grosen

    Centerleder, Plejecenter Kløverhaven ved Vejle kommune

    Luftrenser – Skab trygge og sunde rammer på kontoret

    Oplever kontormedarbejderen på din arbejdsplads indeklimagener? Måske gør du? Måske gør dine ansatte?

    I kampen mod indeklimagener og -problemer i kontormiljøer, er en luftrenser et stærkt våben.

    Vi anbefaler SAFE-AIRS ONE til kontorarbejdspladser. SAFE-AIRS ONE er en nyskabende og innovativ luftrenser. Den renser luften ved hjælp af AirManager TechnologyTM CP-Technology (kold plasmateknologi).

    I praksis betyder det, at vi med en lille energiafladning lader koldt plasma angribe partikler, molekyler og andre dårligdomme, der er årsagen til luftforurening. Luften renses. I får ren og sund indeluft på kontoret. I kan dertil bryste jer af at være proaktive i jeres arbejdsmiljøhåndtering.

    Kontakt

    Problemer med indeklimaet på kontoret? Start dialogen om en luftrenser.

    Kontakt Jesper Madsen for yderligere info.

    Telefon

    1 + 15 =